slogan
Opzegtermijn abonnement

In de praktijk betekent dit dat, zodra je een abonnement opzegt, het abonnement nog maximaal de hierboven genoemde periode doorloopt. Mocht er ergens in het contract genoemd staan dat de opzegtermijn langer is, dan geldt toch de wettelijke opzegtermijn die hierboven is genoemd. Het is overigens wel belangrijk om te weten dat proefabonnementen hebben geen opzegtermijn hebben. Wanneer je dus een proefabonnement hebt afgesloten, dan zal dit automatisch worden stopgezet op de aangegeven datum.

Betalen bij opzeggen abonnement

Soms is het mogelijk dat je een “boete” moet betalen wanneer je een abonnement vroegtijdig opzegt. Wanneer je bijvoorbeeld een abonnement hebt afgesloten van één jaar, en je besluit dat je na 7 maanden van het abonnement af wil, dan kan het zijn dat je de rest van het abonnement moet afkopen.

Een voorbeeld hiervan is een telefoonabonnement: wanneer je een abonnement kiest voor twee jaar (dat maandelijks goedkoper is dan een abonnement voor één jaar), en je wilt na één jaar toch graag van je abonnement af, dan is de provider gerechtigd om de resterende maandbedragen in rekening te brengen. Dit is natuurlijk logisch, aangezien anders iedereen een tweejarig abonnement met gratis telefoon zou nemen en dit na een paar maanden zou opzeggen.

Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

In de wet is opgenomen dat een abonnement op dezelfde manier opgezegd moet kunnen worden als waarop het is afgesloten. Wanneer een abonnement dus telefonisch wordt afgesloten, dan kan het ook telefonisch worden beëindigd. Als het via internet is afgesloten, dan kan het bijvoorbeeld via e-mail ook worden opgezegd. Vaak zijn er echter meerdere manieren waarop een abonnement kan worden opgezegd. Deze zijn dan te vinden op de website of in de algemene voorwaarden van de aanbieders van het abonnement.

Terug naar overzicht
Contactformulier